Opret nyt svar Opret nyt svar Tilbage Tilbage

Tråde i Forum : Træning : Pulsspinning - intensitet - hvor langt og hvorl&ae

lone63Oprettet: 30-01-2012
lone63 Hej!
Jeg har 2 spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på - håber nogle kan hjælpe:

1. Hvor længe kan man 'køre' i starten af en 9'er - eller rettere med en puls på 88-90 ?
Jeg holder mig til DGI's intensitetsskala - og svarer selv ca. 4 min (da det er i starten af en 9'er)... 
Min makker mener det er for længe, da det er over syregrænsen.... 
Jeg ved godt, det sikkert er individuelt - men håber alligevel man kan svare på spørgsmålet.

2. Jeg var til en time, hvor instruktøren flere gange sagde, at al træning over 82% var spild af kræfter. Det var mere fornuftigt at 'køre' længere tid lige under og optil de 82%...
Jeg er uenig i dette... da jeg mener det virkelig vil rykke, hvis man kommer OVER de 82% en gang imellem.... 
Selvføllgelig kommer det vel an på hvad man træner til... men ligefrem at kalde det spild af krudt at komme over 82% lyder forkert i mine ører???

På forhånd tak for svar :-)

Mange hlsner
Lone
BrianOverkærOprettet: 01-02-2012
BrianOverkær

Hej Lone :)

Tak for din mail. Jeg svarer herunder, men det kunne da være fedt hvis andre også melder sig på banen :)

Punkt 1:

Hvis du kigger på intensitetsskalen så har hver zone et tidsinterval og et pulsinterval. F.eks. har zone 9 som du omtaler et tidsinterval fra 2-9 minutter og et pulsinterval fra 88%-96%

SÅ skalaen skal forståes på den måde, at hvis man ligger på laveste pulstal, altså i dette tilfælde 88%, så kan man være der i 9 minutter og er man på 96% så kan man være der i max 2 minutter. Syregrænsen vil være forskellige fra person til person, men de fleste vil være over deres syregrænse ved overgangen til et 9 tal. Det betyder reelt bare at det er "MEGET HÅRDT" arbejde og ikke at det er umuligt at komme derop. Hvis Jeres deltagere er friske ved hver træning, så bør de til enhvertid kunne ramme 93-96% i et afsluttende interval.

Punkt 2:

Med forbehold for at man selvfølgelig kan træne til forskellige mål, så er det noget værre vrøvl at træning over 82% er spild af tid. Tværtimod er effekten langt bedre jo højere intensitet du arbejder med og det gælder både konditionen (iltoptagelsen) og forbrændingen. Du skal kigge på dit pulsgennemsnit. For en almindelige bruger/gennemsnitsdansker, skal timen ramme et sted mellem 76-82% af max. Er man i rigtig god form og træner regelmæssigt, kan man opnå et snit på 82-85% men det er de færreste der kan det.

Håber det var svar på dine spørgsmål, ellers skriver du bare igen :)

/Brian Overkær

lone63Oprettet: 01-02-2012
lone63

Hej Brian!

Tusind tak for dit svar :-)

GearOprettet: 09-02-2012
Gear Hej Lone.

Jeg er fuldstædig enig med Brian. Det er det værste vrøvl jeg har hørt efter betalingenringen :-) Alt sammen afhænger af, hvad formålet er med sin træning. 

Køre med med et mål om fedtforbrændning kører med efter et pulsinterval på omkring 75-85 %. Kører man med et mål om direkte konditionsforbedring, skal er nogle intervaller ind, som ikke bare må, men skal have højere snit end 82.

Iøvrigt er pulsreserve og ikke max puls det mest rigtige og træne ud fra, Men det er så en anden snak.

God træning. 
lone63Oprettet: 11-02-2012
lone63

Tak for svar!

Timerne var helt 'almindelige' bike2 timer..

Jeg bliver altid så irriteret, når instruktørerne fremsiger en eller anden påstand, som jeg mener er forkert... men  holder det som regel for mig selv, da jeg bliver i tvivl om, hvorvidt det er MIG der har misforstået et eller andet - så dejligt at få ret  :-) Næste gang vil jeg efter timen pænt spørge, hvorfor.... så kan jeg sikkert få en diskussion igang :-)

Når vi kører 'puls-bike' er det med et Suunto-system, som tager udgangs punkt i maxpulsen - det er ikke muligt her at lægge sin hvilepuls ind. Forklaringen herpå er vel, at hvilepulsen kan variere fra dag til dag... og det vil kræve for mange løbende ændringer i deltagernes indstillinger. Variationerne på at køre med maxpulsen som parameter og med pulsreserven - er størst i 'bunden' af skalaen ... i toppen er der ikke den store forskel (såvidt jeg kan regne mig frem til :-) - eller??

Kh

Lone

BrianOverkærOprettet: 12-02-2012
BrianOverkær

Hej Lone

Du har fat i den lange ende :)

Det er ganske korrekt at det vil være mest korrekt at udregne træningsintensiteten ud ved at benytte reservelpulsen, men som du selv påpeger, så kræver det at man kender både hvilepuls og maxpuls.

Da pulstræning efterhånden er blevet noget alle bruger, også selv de reelt ikke træner mod et bestemt mål, så har man været nød til at simplificere redskaberne. Det hjælper jo ikke noget at benytte reservepulsen, hvis vi skal gætte os til både hvilepuls og maxpuls! Maxpulsen kan vi derimod placere rimelig præcist, så det klart at foretrække for almindelige medlemmer.

Du har også ret i din antagelse omkring forskellen på de 2 udregningsmetoder. Der hvor træningen virkelig giver noget, der er der ikke ret meget forskel på de 2 udregninger :)

/Brian

Cycling Online - Grøftevej 3 - 4180 Sorø - Tlf: +45 40 62 89 01 - Mail: info@cycling-online.dk